реферат бесплатно, курсовые работы
 

Лекции по английскому (полный курс)

There's some rice in the jar. There's some milk in the bottle. There's some

sugar in the jar. There's some oil the bottle. There's some water in the

jug. There's some wine in the bottle.

There are some apples on the table. There are some eggs on the table. There

are some oranges on the table. There are some bananas on the table. There

are some lemons on the table. There are some onions on the table.

Exercise

There isn't any butter. There isn't any cheese. There isn't any beer. There

aren't any tomatoes. There aren't any mushrooms. There aren't any eggs. The

fridge is empty!

Is there any cheese in the fridge? - Yes, there is. is there any butter in

the fridge? - No, there isn't. Are there any eggs in the fridge? - Yes,

there are. Are there any tomatoes in the fridge? - No, there aren't.

A: There's some butter in the freezer.

B: How much is there?

A: There's a lot ([lot] - много).

Speech etiquette Address. Обращение.

' Sir! - Гражданин, господин, сэр. При обращении к мужчине, старшему по

возрасту, званию, должности. Но, как правило, женщины эту форму

обращения не употребляют.

Madam - является подчеркнуто уважительной формой обращения к женщине

старшего возраста, высокого служебного или социального положения.

Miss - возможная форма обращения к девушке, молодой женщине. Со словом

Miss обращаются покупатели к продавщицам, посетители кафе и ресторанов к

официанткам.

* Friend! - Друг! - Фамильярная форма обращения.

* Обращение к родственникам:

Grandmother, grandma! - Бабушка! Grandfather, grandpa! - Дедушка! -

* Обращения пожилых людей к незнакомым молодым людям

(просторечные, ласковые): Dear! Miss! -Дочка!;

Son! Sonny! Boy! - Сынок!

* К преподавателям/учителям в школах Британии обращаются:

Mr ( +фамилия или Sir} - к мужчине.

Miss (+ девичья фамилия, даже если она замужем) - к женщине.

Miss - традиция, сохранившаяся с времен королевы Виктории, когда работать в

школе разрешалось только незамужним женщинам.

В США форма обращения к учителю та же, а к учительнице – в зависимости от

семейного положения:

Mrs + фамилия по мужу. / Miss +

фамилия.

В британских университетах: Professor + фамилия или просто Professor

применяется в качестве обращения к тем, кто имеет соответствующее ученое

звание, заведует кафедрой или возглавляет направление в науке. К остальным

же преподавателям студенты обращаются:

Mr + фамилия, Miss + фамилия, или по его/ ее желанию по имени: John,

Margaret.

В США Professor может служить обращением к преподавателю любого

ранга в университете, колледже и т. д.

* Слово colleague достаточно редко употребляется в качестве обращения,

чаще в разговоре при ссылке на чье-либо мнение, точку зрения.

* Обращение к аудитории:

Friends! -Друзья!

Ladies and gentlemen! - Коллеги! (Леди и джентльмены); Дамы и господа!

* Обращение к знакомому:

Маргарита Margaret

Эдуард Edward

Елизавета, Лиза, Лизочка и др. Elizabeth: Lisa, Elsie,

Libby, Beth,

Bet, Betty, Bess etc.

Тема 3

Articles (Артикли)

Is it a man? ( Any man)

Is it the man with a moustache. ( A particular man)

В английском языке имеется два артикля: a, the.

Неопределенный артикль a имеет два варианта :

a – перед словами, начинающимися с согласной: a boy, a pen

an – перед словами, начинающимися с гласной (a/ e / i / o / u): an apple,

an economist

Неопределенный артикль a/an не употребляется с сущуствительными во

множественном числе, а также с неисчисляемыми существительными

(milk, oil, music, money).

Употребляя существительное с неопределенным артиклем a/an, мы

называем предмет (вещь, живое существо) и представляем его как один из

класса ему подобных.

This is a lamp.

Have you got a sister or a brother?

Определенный артикль the употребляется как с исчисляемыми существительными

в единственном и множественном числе, так и с несичисляемыми

существительными.

Существительные с определенным артиклем the обозначают конкретный предмет

(предметы) т.е. данный предмет, вещество, явление рассматриваются как уже

известные и говорящему, и слушающему.

Open the door , please.

Usually we do not say the + names of places:

France is a very large country.

But we say the + republic / states / kingdom:

The United States of America

Usually we do not say the + names of streets, squares etc..:

Kevin lives in Coronation Street.

We do not say the + name of place + airport / station / university / castle

:

Munich Airport

Paddington Station

But we usually say the + names of hotels / restaurants / pubs / cinemas /

theatres / museums:

The Hilton Hotel

The national Theatre

The Tate Gallery

We say the + names of oceans / seas / rivers / canals:

the Atlantic Ocean

The Nile

We say the + names with ... of ...:

the Republic of Ireland

the Tower of London

the north / south / east / west / middle of

I’ve been to the north of Italy but not to the south.

We say the + plural names of countries / islands / mountains:

the Netherlands

the Canary Islands

Упражнения на повторение:

1. Вставьте a/an или the.

1 I wrote to her but ..the.. letter never arrived.

2 Britain is ..an... island.

3 What is ........ name of this village?

4 Jane is ........ very nice person. You must meet her.

5 Montreal is ........ large city in Canada.

6 What is ........ largest city in Canada?

7 'What time is it?' 1 don't know. I haven't got ........ watch.'

8 When I went to Rome, I stayed with ........ Italian friend of mine.

9 You look very tired. You need ........ holiday.

10 Don't sit on ........ floor. It's very dirty.

11 'Let's go to ........ restaurant this evening.'

'That's ........ good idea. Which restaurant shall we go to?'

12 Can you turn on ........ radio, please? I want to listen to some

music.

13 Tom is in ........ bathroom. He's having ........ bath.

14 This is a nice room, but I don't like ........ colour of........

carpet.

15 We live in ........ old house near ........ station. It's two miles

from ........ centre.

2. Это географические вопросы. Выберите ответ из рамки. В некоторых случаях

необходимо использовать 'The'.

Alps Amazon Atlantic Bahamas Cairo Kenya Red Sea Asia

Andes Pacific Malta Rhine Switzerland Tokyo United States

1 ..Cairo is the capital of Egypt.

2 ...The Atlantic is between Africa and America.

3 is a country in the middle of Europe.

4 is a river in South America.

5 is the largest continent in the world.

6 is the largest ocean.

7 is a river in Europe.

8 is between Canada and Mexico.

9 is in East Africa.

10 are mountains in South America.

11 is the capital of Japan.

12 is an island in the Mediterranean.

13 are mountains in central Europe.

14 is between Saudi Arabia and Africa.

15 are a group of islands near Florida.

3. Переведите на русский язык:

Come and look at this picture.

This isn’t a very good party.

These grapes are not very sweet.

This is my friend Paula.

(on the phone) This is Ann.

What is that on the wall?

He is ill. That’s why he’s away.

Stop that noise!

Thanks - that was a great dinner.

(on the phone) Who is that?

Do you remember those people we met in Scotland?

4. Поставьте предложения во множественное число:

This is a king. That is an egg.

This is a boy. That is a window.

This is a shilling. That is a prince.

This is a cup. That is a waiter.

This is a flower. That is a star.

This is a man. That is a n eye.

This is a train. That is a child.

This is an aeroplane. That is a picture.

5.Вставьте “this”, ”that”, ”these”, “those”.

Why are you living .... country?

Get me ... box from the table.

What was .... noise?

Come ... way, please.

Who are .... people over there?

Who said ...?

Isn’t .... girl nice?

I can’t write with ... pens.

How could she marry ... idiot!

6. Переведите на русский язык:

There are no grapes in the market.

There will be rain tonight.

There is snow on the mountains.

There are two men at the door.

Once upon a time there were three pigs.

There are many cars in the street.

7. Вставьте соответствующую форму ‘there is’ (‘there isn’t)

.... no water on the moon.

.... no TVs in the 15th century.

Once upon a time .... a beautiful princess.

Tomorrow ..... snow.

.... some soup, if you are hungry.

.... any potatoes?

.... an accident/ can I phone?

I am afraid ... time to see Grandmother.

.... many tigers in the jungle.

8. Вставьте “ there is” или “it is”:

... . a cat in your bedroom.

..... not easy to understand him.

..... cold tonight.

..... ice on the roads.

..... nice to see you.

..... somebody on the phone for you.

.... a problem with TV.

.... too late to go out.

.... a funny film on the video.

What’s that noise? - ... the wind.

Пословицы:

Было бы желание, а путь найдется.- Where there is a will, there is a

way.

Нет дыма без огня. – There is no smoke without a fire.

Нет смысла плакать над разлитым молоком (Слезами горю не поможешь)

– There is no use crying over spilt milk.

Тема 4

Present Simple Tense (Настоящее неопределенное время)

We use the present simple tense for things we do regularly, always,

sometimes, every day, etc. ( выражает факты, универсальные факты, регулярно

повторяющиеся действия, последовательность событий).

Positive (положительная форма)

I live in London.

We live in London.

You live in London.

They live in London.

He lives in London.

She Lives in London.

It lives in London too.

The question, short answer and negative are made with the present tense of

the verbs ‘do’, “does” (вопрос, краткий ответ и отрицательное предложение

образуются с помощью вспомогательного глагола “do”, “does”).

Negative (отрицательная форма)

I do not live in Moscow.

We do not live in Moscow.

You do not live in Moscow.

They do not live in Moscow.

He does not live in Moscow.

She does not live in Moscow

It does not live in Moscow

Question (вопрос)

Where do I live?

Where do you live?

Where do we live?

Where do they live?

Where does he live? Where does she live? Where does it live?

Yes/No questions (вопрос с предположительным ответом “Yes” или “No”.

Do I live in Paris? Do we live in Paris? Do they live in Paris? Do you live

in Paris?

Does he live in Paris? Does she live in Paris? Does it live in Paris?

Ansswers (Краткие ответы).

Yes, I do. No, I don’t.

Yes, he does. No, he doesn’t.

Question words (вопросительные слова).

How do you travel to work? (как, каким образом)

How long does the journey take? ( как долго, сколько времени,)

How many people travel by bus? ( сколько)

How often does Joy see Janet? ( как часто)

What time do you have lunch? ( когда, во сколько)

When does Joy arrive? ( когда)

Разделительные вопросы:

Не is a businessman, isn't he? They are businessmen, aren't they?

You speak English, don't you? He speaks English, doesn't he? They spoke

about it, didn't they?

I have done this work, haven't I? He'll do this work, won't he? He can do

this work, can't he? He is going to do it, isn't he?

He isn't a businessman, is he?

They aren't businessmen, are

they?

You don't speak English, do you?

He doesn't speak English, does he?

They didn't speak about it, did

they?

I haven't done this work, have I?

He won't do this work, will he?

He cannot do this work, can he?

He isn't going to do it, is he?

IMPERATIVES (Повелительное наклонение)

Утвердительная форма Отрицательная форма

Speak English, please. Don’t speak English please.

Look in the mirror before you drive off.

Have some more tea.

Please do not lean out of the window.

Try again.

Cheer up.

Don’t worry.

Don’t sign the document.

Do be quiet!

Don’t be silly!

Let’s have a drink.

Let’s meet at 10.30.

Тема 5

MODAL VERBS

CAN, MAY, MUST

Модальные глаголы отличаются от обычных глаголов тем, что

1) после них употребляется инфинитив без частицы “to”:

I can do it myself.

2) они сами образуют вопросительную и отрицательную формы:

Can you do it yourself? You can not do it yourself.

3) в третьем лице единственного числа настоящего времени у них нет

окончания “s”:

He can play piano.

Глагол “can” означает “ умственную или физическую способность”,

“вежливую просьбу или разрешение.

Глагол “must” означает “должен”, “обязан”:

You must keep the rule.

Глагол “may” означает “возможность, вероятность, разрешение”.

You may come in.

They may return tomorrow.

Глагол “should” означает “должен, должен бы, следует, cледовало бы”.

We should protect the planet.

Глагол “ have to” означает “надо, нужно, должен”, он часто переводиться

“приходится”.

Politicians have to make speeches.

1. Скажите, что Вы можете делать и чего Вы не можете ( не умеете ) делать,

используя следующие глаголы:

hear, listen, speak French, play golf, make, sing, dance, swim, talk,

work, drive, jump, ride a horse, translate, cook.

2.Дайте краткие ответы на вопросы:

Can you speak Japanese? - Yes, _______

Will you bring your friend? - Yes, ______

Could Tom find his glasses? - No , ______

Should the children come home early? - Yes, ______

May I sit here?- No, ____

Can ducks swim under water? - Yes ____

Can you remember their phone number? - No, _____

3..Скажите, что Вы должны сделать завтра,используя следующие глаголы:

Get up early, make breakfast, go to work, go to school, make a

telephone call,

buy some food, write to, invite guests, visit a dentist/

4. Скажите, используя следующие глаголы, что Вы могли бы делать сегодня

вечером (используя форму “might”)

go to the cinema stay at home

listen to music do some washing

have dinner at home go to a restaurant

watch TV read a magazine

go to bed early play at the

computer

Упражнения на повторение:

1.Переведите на английский язык:

1. У меня нет ручки. Не мог бы ты мне дать свою?

2. Возьми зонт. Может пойти дождь.

3. Он не знает, где его шляпа. Он думает, что она может быть на

кухне.

4. Это дерево закрывает окно. Ты должен его срубить.(cut it down)

5. Уже поздно. Я боюсь, мы должны уходить.

6. Можно мне открыть окно?

7. Вы должны ждать до 5 часов.

8. Он не умеет писать письма.

2.Переведите на английский язык:

1. Где он живет?

2. Это не мой кот.

3. Сколько лет Вашей сестре?

4. Он занят. Он пишет письмо.

5. Я не могу дать тебе эту книгу.

6. Я - не учитель. Я - аспирант.

7. Ты уже купил новую машину?

8. Что пишут сейчас студенты.

9. Я не умею прыгать в воду с высокой горы.

10.Вы говорите на французском.

11.Идет дождь Возьми зонт.

12.Она уже купила это новое платье.

13.Когда ты купила этот компьютер?

14.Давайте не пойдем сегодня в парк. Холодно.

3. Переведите на английский язык:

1. Он выпил два больших стакана молока.

2. Это не наш котенок.

3. Они уже смотрели этот фильм?

4. Когда Вы ездили в Израиль?

5. Давайте купим ей в подарок цветы.

6. Я не могу с тобой говорить сейчас, так как делаю уроки.

7. Мой брат не экономист, он - менеджер.

8. Они съели все зеленые яблоки.

9. Он не может сейчас прийти, так как он разговаривает по телефону.

10. Моя тетя работает не в Англии, а в Америке сейчас.

1. Сколько лет твоей жене?

11. Откуда ты приехал?

12. Английский более трудный, чем татарский.

13. Давай сходим сегодня вечером в парк.

14. Это упражнение труднее, чем то.

15. Что делает твой брат в саду сейчас? Уже почти полночь.

16. Том танцевал с Хелен весь вечер.

17. Шекспир родился в Страдфорде-на-Эвоне.

18. Это не моя сумка. Моя - черная. Дай мне мою сумку, пожалуйста.

19. Вы уже написали письмо в Москву?

20. Я не умею говорить громко.

VERB + OBJECT + INFINITIVE

I WANT YOU TO DO IT

( Я ХОЧУ, ЧТОБЫ ВЫ СДЕЛАЛИ ЭТО)

I want you to be happy.

He wants me to go to the bank.

She wants him to pay the bill.

We also use the structure Verb+ somebody + to … with:

advise, expect, ask, tell, force, invite, warn, mean, allow, forbid, need,

order, persuade, help, cause, remind, leave, teach, would like.

Present progressive Tense.

We use the present progressive to talk about things which are happening

now.

Positive and Negative.

|I |am | | | |

|He | | | | |

|She |is | |гл+ing | |

|It | |(not) |writing |now. |

|We | | | | |

|You |are | | | |

|They | | | | |

Question.

| |am |I | |

| | |he | |

| |is |she |гл + ing |

|What | |it |doing? |

| | |we | |

| |are |you | |

| | |they | |

Spelling.

Go + ing = going type + ing = typing

talk + ing = talking write + ing = writing

short vowel + one consonant but long vowel + on consonant

begin + n + ing = beginning read + ing = reading

get + t + ing = getting feel + ing = feeling

1. Что происходит в данный момент. Напишите правильные предложения.

1 (I / wash / my hair) ...I'm not washing my hair.

Страницы: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7


ИНТЕРЕСНОЕ



© 2009 Все права защищены.